A magyar spiritusz célba ért: Vendée Globe

Lelkes üdvözlő tömeg fogadta szerda délelőtt a franciaországi Le Sables d'Olonne kikötőjében a földkerülő szóló vitorlásverseny nyolcadik helyén befutó Fa Nándort aki Spirit of Hungary nevű, 60 lábas (18 méter) hajójával, kikötés és külső segítség nélkül vitorlázta körbe a glóbuszt 93 nap és 22 óra alatt. A várakozásokon felül teljesítő, legendás vitorlázó remekül hajózott, de még a verseny vége is tartogatott meglepetéseket

Nándor boldogan köszöntötte a kikötőbe érve a családját, a barátait, a sporttársait és nyugodtan mondhatjuk, a rajongóit is akik több ezren gyűltek össze, hogy ünnepeljék a beérkező sportembert. Sokan követték napról napra a verseny alakulását Magyarországon is, ezrek szurkoltak a magyar vitorlázónak a nem veszélytelen regattán.

Miközben az elmaradhatatlan pezsgőt bontotta ki, Fa Nándor a hajója fedélzetén állva elárulta, hogy a befutó előtti utolsó éjszaka meglehetősen izgalmasra sikerült, a várt 25 csomós szél helyett jött egy 50 csomós roham, mely 28 csomós (kb. 50 km/h) sebességre gyorsította fel a Spirit of Hungary-t. Imádkozott, hogy ki ne dőljön az árboc, de a saját maga tervezte, hazai építésű hajó bírta az igénybevételt és az elképesztő tempót.

 

Akadtak persze azért nehézségek a 93 napos verseny során. Még az első hónapban elvesztette az egyik vitorláját az autopilot meghibásodása miatt, később pedig tönkrement a generátor motorja, majd elvesztette a GPS antennát. Ezeket a problémákat sikerült megoldania, ebben komoly szerepe volt annak is, hogy hajóépítőként jóval több tapasztalata van az ilyen helyzetek kezelésében mint a legtöbb vitorlázónak. Sokat számít természetesen a több évtizedes rutin is, Nándi az 1992-es, második Vendée Globe során – 128 nap után – az ötödik helyen futott be, az első nem francia versenyzőként. Most pedig korelnök lett, 63 éves vitorlázó még soha nem teljesítette ezt a versenyt. Igaz ez valószínűleg nem sokáig tart, a jelenleg 14. helyen hajózó Rich Wilson idősebb Nándornál.

Gyorsuló tempóban

November 6-án 10 nemzet 29 vitorlázója vágott neki a Vendée Globe 27 ezer mérföldnyi távjának. Eddig 8 hajó futott be és még 10 van versenyben, a többiek különféle technikai okok miatt feladták a küzdelmet. A magyar hajó egyébként viszonylag kevés gonddal vitorlázta végig a távot, a célba érkező Fa Nándor külön kiemelte, büszke arra, hogy egyszer sem kellet az árbocra másznia szerelni. Meg persze az eredményére is. A verseny előtt azt nyilatkozta jó lenne száz napon belül beérkezni a célba. Akkor a 15. hely környékére sorolta az esélyeit a mezőnyben.

A magyar versenyző számára kicsit lassabban indult a regatta, a spanyol partoknál a 21. helyen hajózott. Aztán egyre jobban jött fel, Madeiránál a 18. volt, a Kanári-szigeteknél pedig a 16. A Jóreménység-fokát a 12. helyen kerülte meg. Az Ausztrália csücskéig tartó, Indiai-óceáni szakaszon az egyik leggyorsabb volt az egész mezőnyben és karácsonyra már a nyolcadik helyen hajózott, amit meg is őrzött a mostani befutóig. A verseny szervezői egyébként külön kiemelték remek teljesítményét, sportszerű hozzáállását és az elsőként befutó francia Armel Le Cléac’h valamint a második helyezett brit Alex Thomson is azt nyilatkozták, hogy nagy tisztelői a magyar hajósnak.

Búcsú a Horn-foktól

Fa a földkörüli száguldás közben remek bejegyzéseket írt online hajónaplójába, több közülük annyira szemléletes, hogy szinte ott érezhetjük magunk a hajóssal az óceánon:

„Világító fehér habok jelennek meg, majd merülnek el a hullámokban. Isten legszebb teremtményei, az albatroszok köröznek körülöttem, olyan ez, mint egy vízió, mint egy álom, és kíváncsi vagyok rá: valószínűleg ez az utolsó alkalom, hogy láthatom ezt a kegyetlen csodát, ezt a gyönyörű helyet. Könnyek szöktek a szemembe. Ez az, amiért idejöttem, hogy elbúcsúzzak ettől a vad, kifürkészhetetlen szépségtől.” – írta Fa Nándor a Horn-fok megkerülésekor a verseny 63. napján. Aznap töltötte be 63. életévét és ötödször kerülte meg Dél-Amerika csücskét.

Kiderült az is, hogy milyen zenét vitt magával a hosszú és magányos útra, melyen sokszor hetekig nem látott szárazföldet, de még másik hajót sem. Ilyenkor Lajkó Félix Mező című albumát hallgatja. „Fantasztikusan rímel az itteni viszonyokra. A hajó bele-bele bólint az utolért hullámokba és ellentmondást nem tűrő módon rohan tovább. A fröccsök méterekre szállnak a levegőben, hogy aztán a fedélzeten, kormányállásban landoljanak, csobog, csorog mindenütt, még a fedezékben sem vagyok igazán védve, a szél befújja a permetet ide is. A zene pont ilyen tiszta, lendületes, energikus, áradó, ahogy a hajóm megy most a hullámok között. Már vagy negyedszer pörög az egész album, de hagyom, mert olyan, mintha az óceán szólna hozzám”

Fa Nándor mindvégig elképesztő rutinnal és érzékkel kezelte a meteorológiai változásokat, pontosan követve a legideálisabb szelek vonalát. Így elkerült több vihart, de azért a Csendes-óceán déli részén és a Horn-fok után is megküzdött az erős széllel. Egy viharos nap még akkor is próbára teszi a legénységet és a hajót, ha többen vannak a fedélzeten, de egyedül kezelni az ilyen szituációkat a kívülállók számára szinte elképzelhetetlen akaraterőt és tudást jelent. Nem véletlenül nyilatkozta Fa Nándor a verseny során, hogy a Vendée Globe teljesítéséhez az előkészületek, a felkészülés jelentik az egész munka 90 százalékát. Mind fizikailag mind mentálisan nagyon komolyan kell venni a dolgot, nem beszélve a hajó felkészítéséről.

A kihívások vonzásában

Le Sables d’Olonne kikötőjében várta a Spirit of Hungary beérkezését dr. Kollár Lajos a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke és Holczhauser András a szövetség főtitkára. Holczhauser a VJM.hu-nak elárulta, hogy meglepődött milyen fitten érkezett be Fa Nándor a célba. Azt is hozzáfűzte, hogy megható volt látni milyen sokan ismerik és szeretik a magyar hajóst Franciaországban. “Talán nem is tudjuk odahaza pontosan értékelni mekkora teljesítmény is ez, amit Nándi véghezvitt. A befutó után azt mondta nekünk, hogy pszichésen csak úgy lehet végigcsinálni egy ilyen versenyt, ha az ember átállítja magát és érzelmek nélkül, csak a hajózásra koncentrálva teszi a dolgát” – mondta el Holczhauser András. Azt is elárulta, hogy beszéltek Nándorral a jövőről is. “Nándi 4 év múlva a következő Vendée Globe idején 67 éves lesz, nem szeretne már indulni, ugyanakkor rengeteg ötlete, terve van. Jó lenne ha valaki a nyomdokaiba lépne, de egyelőre még nem látjuk az utánpótlást egy ilyen versenyhez.” A főtitkár hozzáfűzte, hogy a nagyon sokat jelent a vitorlázás hazai népszerűsítésében Fa Nándor példaértékű teljesítménye és nagy dolog, hogy egy magyar tervezésű és építésű hajó ilyen remekül helyt állt ezen az elképesztően nehéz megmérettetésen.

A verseny alakulását végig követte Fa Nándor barátja Litkey Farkas is. A többszörös világbajnok vitorlázó, a Kékszalag 12-szeres győztese a VJM.hu-nak elmondta, hogy fantasztikus eredménynek tartja a 8. helyezést és a 93 napos időt. Litkeyt arról is kérdeztük, hogy mi az oka annak, hogy a legutóbbi Vendée Globe győztese  – aki akkor rekordot állított fel – most csak a 3. helyen futott volna be. Véleménye szerint ebből is látszik, hogy milyen fejlődés zajlik a vitorlázásban. A DSS technológia (egyfajta “szárnyak” a hajó két oldalán, melyek egy bizonyos tempó fölött kiemelik a testet a vízből) megjelenésével nagyon felgyorsultak ezek a hajók. Litkey úgy látja, hogy “a legfontosabb a Vendée Globe versenyzői számára, hogy szeretik amit csinálnak. Élvezik a kihívást, a nehézségeket és ez is segít elviselni azt, hogy például nem alszanak egy jót a több hónapos menet során”. Litkey szerint az elképesztő fizikai és pszichológiai állóképesség mellett egy ilyen verseny sikeres teljesítéséhez az egész projekt megszervezése, az anyagi háttér biztosítása a legnehezebb. Aki a Vendée Globe mezőnyében akar versenyezni annak ebben is profinak kell lennie.

Nos Fa Nándor láthatóan ebben is profi volt, kitartó munkával felkészült erre a megmérettetésre és remek teljesítményével ismét kivívta a világ elismerését. Saját magának éppúgy mint Magyarországnak.

 

(Összesen ennyien olvastátok: 859 , ma: 1 )
Címkék a cikkből:
További cikkek - Mátay László

A meseszerű Krím-félsziget örökségei

A Fekete- és Azovi-tenger között elhelyezkedő félsziget természeti és épített szépségei, minden...
Teljes cikk

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .