Óvári vár a város névadója

Nyakzuhany a Flexumban, hangyák a csőbolyban – Kalandjaink Mosonmagyaróváron

Szúrós fakírágy, gyógyító pezsgőfürdő, mobil planetárium, hírneves fajanszok, sokkoló festménygyűjtemény és a hidak városa. Megmutatjuk Mosonmagyaróvár rejtett szépségeit.

Az osztrák és a szlovák határtól nem messze fekvő 30 ezres település a külföldiek szemében leginkább számukra kedvező áru fogászati kezelései miatt vonzó. Minket, belföldieket viszont az itteni látványosságok vonzanak. Főként, hogy nemrégiben kedves meghívásnak tettünk eleget: Mosonmagyaróvár polgármestere, dr. Árvay István személyesen invitált bennünket egy kellemes látogatásra.

Rómától Óvárig

A mai város a Mosoni-Duna és a Lajta folyó között fekszik. Helyén a római korban katonai tábor és polgári település állt. Az 1200-as években először egy földvár épült, de ezt később a cseh Ottokár király leromboltatta. A régi vár helyén kőből épült új erődítmény, ahol a fiatal Mátyás király is raboskodott. A város vásárai messze földön híresek voltak, a település gyors fejlődését elsősorban a mezőváros sok-sok ügyes kezű mestere és kalmára mozdította elő. Az óvári uradalom 1548-tól 1945-ig a Habsburg család magánbirtoka volt.

Lecsapolt belváros

A várossal való ismerkedést a Polgármesteri Hivatal dísztermében kezdtük. A mai belváros látképe a lecsapolt Lajtának köszönhetően alakulhatott ki Igen ám, de a lecsapolt területek ingoványos talaján nehéz volt stabil alapot biztosítani az épületeknek. A XIX. században egyetlen építész volt erre képes: Hőnel Béla. Az ő munkáját és szakértelmét dicsérik a ma, 100 év múltán is stabilan álló gyönyörű régi házak, például a Postapalota régi épülete és a főtér több háza. A XIX. században csak ő építhetett emeletes házakat.

A Városháza főterét 2016-ra felújították, gyönyörű virágos park lett belőle, ami abban az évben az európai Virágos Város ezüstérmese és különdíjasa is lett, mint Európa legszebb főtere.

A Cselley-ház kincsei

A hivataltól nem messze találjuk a barokk hangulatú Cselley-házat, mely a város egyik legrégebbi lakóháza. A pincében római kőtár kiállítás lapul, az emeleten pedig gyönyörű iparművészeti remekek dicsőítik a 17-19. századok művészeit. Az egyik legkülönlegesebb darab egy csavart oszlopos felvidéki ágy, ami azért olyan kis méretű, mert a korabeli orvosok a gutaütés elkerülésére ülve alvást javasoltak.

Ám az igazi kincsek külön szárnyban kaptak helyet, mégpedig dr. Gyurkovich Tibor és felesége 160 darabos kép-, és porcelángyűjteménye. Az orvos házaspár lelkesen gyűjtögette a magyar képzőművészeti alkotásokat és értékes porcelánokat. Olyan kincsek fedezhetők fel benne, mint Barabás Miklós, Munkácsy Mihály, Szinyei Merse Pál, Csók István és Rippl-Rónai művei. Végül újsághirdetés útján kerestek méltó helyet, hogy egyben tarthassák a gyűjteményt, így került minden Mosonmagyaróvárra.

Ikonikus múlt

A városban több izgalmas épületet is találunk. A Várhídon keresztül jutunk el például a malomhoz és a sörfőzdéhez. Bár épületegyüttesnek látszik mégis két külön épületről van szó, melyek mára már sajnos leromlott állapotban vannak, de fénykorukban igazi különlegességek lehettek. De a sörfőzdében ma is kiállításokat szoktak tartani, a malom folyó melletti épületében pedig boltok és egy ízletes étterem, a Malom Café működik. Mi is itt költöttük el ízletes ebédünket: resztelt kacsamájat tört burgonyával.

Nyáron hangulatos a terasz, de ősz lévén mi már bent ültünk le. Szemben, a Lajta másik oldalán egy szórakozóhely áll, mely a régi időkben étteremként is működött. Fa erkélysorán kiülni a folyó fölé igazán egyedi élmény lehetett. Átellenben a régi takarékszövetkezet díszes bérlakásos épülete gyönyörködtet, mögötte a főúton pedig felsejlik a híres Fekete Sas étterem cégére. Sajnos évek óta zárva.

Első Európában

Kevesen tudják, hogy 1818-ban a magyaróvári várban alapították meg a kontinens első agrár-felsőoktatási intézményét. A felújított épületben most is egyetem működik, és látogatható egy intézménytörténeti kiállítás a vár múltjáról. Parkja kedvelt pihenőhelye a városiaknak. A Várhídon áll Fekete István írónk egész alakos szobra, aki itt, az egyetemen végzett mezőgazdászként.

Fürdőtúra

A finom ebéd után meglátogattuk a Flexum Thermal & Spa fürdőt. Körbejártuk a bejáratnál lévő háromcsillagos Thermal Hotelt, amely folyamatosan megújul és várhatóan négycsillagossá is válik majd. A kényelmes szobákban megszállva kedvező wellness-csomagokat is kapunk a fürdőbe, ahová csak át kell sétálnunk a belépőnkkel. Ráadásul a hotelnek saját wellness részlege és sószobája is van.

Flexum

A Flexum területén lévő kinti és benti medencéket ki is próbáltuk, és bizony nagyon jólesett belemerülni a meleg vízbe. A külső élménymedencék masszírozó fúvókáival felfrissítettük a nyakunkat, derekunkat és hátunkat. Az itteni termálvizet egyébként Európa 5 legjobb gyógyvize közé sorolják: magas az ásványianyag tartalma, alkalmas mozgásszervi, nőgyógyászati és ekcémás bőrproblémák kezelésére. A gyógyászati kezeléseket társadalombiztosítási kártyára is fel lehet íratni, ha valakinek ilyen jellegű a problémája.

A fürdő legújabb felújítási terveit is megnézhettük, ami igazi gyöngyszemmé varázsolja majd az amúgy is szép termált: a fedett úszómedence helyére épül egy új élmény spa, ahol csúszdák, kerengő, pezsgőfürdők, buja növényzet és szaunavilág épül.

Futura mindenkinek

Az úszkálás után egy izgalmas csodaházat vettünk célba: a Futura 4 emeletes játszóház kicsiknek és nagyoknak egyaránt jó szórakozás. A tudományos játszóház minket felnőtteket is lenyűgözött. Négy tematikában (a föld, a víz, a tűz és a levegő) találunk játékokat, és minden emeleten interaktív kivetítő mutatja be, hogy miket próbálhatunk ki az adott emeleten.

Könnyű elmerülni a vizes-homokos pályákon, vagy a mozgó kötélhídon, de végignézhetjük a Tesla-tekercset működés közben, és lehetünk fakírok egy szöges ágyon. Én leragadtam az egész épületben végigfutó, átlátszó csövekben közlekedő hangyakolónia bolyánál. Hihetetlen, mire képesek ezek a kis rovarok! A Futura Tudományos Házra úgy készüljünk, hogy itt bizony több órát is eltöltünk a fantasztikus, kreatív játékokkal. Így aztán az is biztos, hogy Mosonmagyaróváron körülnézni nem egynapos kirándulás. Akad itt bőven program, nyugodtan letáborozhatunk pár napra.

Fotók forrása: Ling Judit / vjm.hu

A Világjáró munkatársának útját a Mosonmagyaróvári Polgármesteri Hivatal, a Turisztikai Hivatal, a Flexum Thermal & Spa Fürdő és a Thermal Hotel Mosonmagyaróvár támogatta.

(Összesen ennyien olvastátok: 3 396 , ma: 1 )
Szerző:
További cikkek - Ling Judit

Világhírű rózsaföldek – Bulgária folyékony aranya

Bulgáriának rengeteg érdekes látnivalója van, ha ismerkedni szeretnénk az országgal, ezen a...