Q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko

Mik az idei hajós szezon vízi trendjei? Mutatjuk!

Már évek óta látszik a villanymeghajtású járművek előretörése a hazai hajós piacon. Ez persze nem igazán meglepő, hisz a legnagyobb magyarországi vízfelületen szinte egyáltalán nem lehet  robbanómotoros hajókat használni. Hogy a vitorlázás mellett, mit lehet még idén kipróbálni itthon? Ezt a témát boncolgatjuk a következőkben.

„Voltam ismerősökkel a Balatonon vitorlázni, szép volt, jó volt, de én a szabadságom alatt csak pihenni, kikapcsolódni akarok, az pedig elég kemény melónak tűnt” – magyarázta nekem tavaly nyáron egy ismert magyar sportszakember, hogy miért választotta inkább az elektromos yachtot a szelek királynője helyett.

Stickl Yachts

Egyre többen vannak ezzel így, s a legkevésbé anyagi okok miatt. Egy komolyabb elektromos hajó hasonló összegbe kerül, mint egy vitorlás. Korábban is inkább a hatótávolsági és sebességi korlátok miatt ódzkodtak sokan a villanymeghajtástól, de ezek a gondok fokozatosan eltűnnek. Míg régebben egy-két órányi vízi kalandozásról és 7-8 kilométeres tempóról volt szó ezeknél a hajóknál, addig ma már ennek többszöröse a megszokott. Maguk a motorok is sokat fejlődtek, a hajótestek pedig egyre könnyebbek, de a legtöbbet az akkumulátor technológia változott.

Ez nem is annyira a vízi, mint inkább a szárazföldi közlekedésnek köszönhető. Az elektromos autók térhódítása komoly pénzeket hozott az akkumulátor fejlesztők konyhájára, s meg is szolgálták a bizalmat. Az utakra kikísérletezett aksikat aztán a hullámokon is tesztelik, nem véletlen, hogy a BMW technológiáját, az i3-as akkumulátorát találjuk egyre több hajógyártó kínálatában is.

Elképesztő választék

Az idei Budapest Boat Show csarnokaiban szép számmal akadtak vadonatúj vitorlások. A kereskedők elmondása szerint jól is fogytak a gyönyörű hajók, főként a 34-36 lábtól (kb. 10-11 méter) kezdődő kategóriákban, de a korábbi évekhez képest a leglátványosabb változást az e-hajók közt tapasztalták.

A Budapest Boat Show-n

Az ilyen kiállítások rendszeres látogatóit valószínűleg nem érte meglepetésként a kínálat ugrásszerű növekedése. A trend a szeptemberi kenesei mustrán is látható volt, 2019-ben mégis szembetűnőbb a változás. S nemcsak a villany meghajtású vízi járművek nagy száma miatt, hanem a méretek növekedése, a technikai fejlődés és design színvonal okán is.

A tavaly balatoni világpremierrel nyitó Greenline Neo eDrive 36 lábas hajója a budapesti közönségnek is nagyon tetszett. A két darab 80 lóerős Torqeedo Deep Blue elektromos külmotorral, valamint összesen 61 kWh teljesítményű lítium akkumulátorokkal felszerelt elegáns, 4600 kilogrammos, 16 fő befogadására képes yachtot nagyon sokan megcsodálták.

Stickl Yachts – E-Motion

De nem csak a külhoni gyártók/forgalmazók körül nagy az érdeklődés; nyugodtan állíthatjuk, hogy Magyarország is komoly e-hajó fejlesztési és gyártási kapacitást képvisel a piacon. A magas minőségéről ismert Stickl Yachts is folyamatosan fejleszt, külön kihangsúlyozva, hogy mekkora a különbség egy elektromos motorral felszerelt hajó és egy elektromosnak tervezet hajó között. Ez egyébként tényleg nem lényegtelen szempont, hisz mind a hajótest formája, mind a súlyelosztása teljesen más, ha eleve villanyhajtásra szánják.

Náluk egyébként a legkeresettebb modell a kicsivel hét méter alatti E-volution. Ezt veszik 6,5 kW-os motorral, mert így jogosítvány nélkül is vezethető, míg a nagyobb motorteljesítményűt, a 17-23 km/h csúcssebességgel bírót, már csak hajóvezetői engedéllyel használhatjuk. Nemrég kezdték el gyártani az E-xcellence 820-at: ez már inkább rétegmodell, ami vákuuminfúziós technológiával készült.

Kíváncsiak mi az e-hajózás fejlődésének egyik legfontosabb jellemzője? – Akkor lapozzanak!

(Összesen ennyien olvastátok: 1 232 , ma: 1 )
További cikkek - Világjáró

Ez a lenyűgöző álmodozni elnevezésű hajó, a világ legnagyobb jachtja lesz

A Somnio nevű hajó tényleges vízre bocsájtását 2024-re tervezik. Ekkor ez lesz...
Teljes cikk