„Voltam ismerősökkel a Balatonon vitorlázni, szép volt, jó volt, de én a szabadságom alatt csak pihenni, kikapcsolódni akarok, az pedig elég kemény melónak tűnt” – magyarázta nekem tavaly nyáron egy ismert magyar sportszakember, hogy miért választotta inkább az elektromos yachtot a szelek királynője helyett.
Egyre többen vannak ezzel így, s a legkevésbé anyagi okok miatt. Egy komolyabb elektromos hajó hasonló összegbe kerül, mint egy vitorlás. Korábban is inkább a hatótávolsági és sebességi korlátok miatt ódzkodtak sokan a villanymeghajtástól, de ezek a gondok fokozatosan eltűnnek. Míg régebben egy-két órányi vízi kalandozásról és 7-8 kilométeres tempóról volt szó ezeknél a hajóknál, addig ma már ennek többszöröse a megszokott. Maguk a motorok is sokat fejlődtek, a hajótestek pedig egyre könnyebbek, de a legtöbbet az akkumulátor technológia változott.
Ez nem is annyira a vízi, mint inkább a szárazföldi közlekedésnek köszönhető. Az elektromos autók térhódítása komoly pénzeket hozott az akkumulátor fejlesztők konyhájára, s meg is szolgálták a bizalmat. Az utakra kikísérletezett aksikat aztán a hullámokon is tesztelik, nem véletlen, hogy a BMW technológiáját, az i3-as akkumulátorát találjuk egyre több hajógyártó kínálatában is.
Elképesztő választék
Az idei Budapest Boat Show csarnokaiban szép számmal akadtak vadonatúj vitorlások. A kereskedők elmondása szerint jól is fogytak a gyönyörű hajók, főként a 34-36 lábtól (kb. 10-11 méter) kezdődő kategóriákban, de a korábbi évekhez képest a leglátványosabb változást az e-hajók közt tapasztalták.
Az ilyen kiállítások rendszeres látogatóit valószínűleg nem érte meglepetésként a kínálat ugrásszerű növekedése. A trend a szeptemberi kenesei mustrán is látható volt, 2019-ben mégis szembetűnőbb a változás. S nemcsak a villany meghajtású vízi járművek nagy száma miatt, hanem a méretek növekedése, a technikai fejlődés és design színvonal okán is.
A tavaly balatoni világpremierrel nyitó Greenline Neo eDrive 36 lábas hajója a budapesti közönségnek is nagyon tetszett. A két darab 80 lóerős Torqeedo Deep Blue elektromos külmotorral, valamint összesen 61 kWh teljesítményű lítium akkumulátorokkal felszerelt elegáns, 4600 kilogrammos, 16 fő befogadására képes yachtot nagyon sokan megcsodálták.
De nem csak a külhoni gyártók/forgalmazók körül nagy az érdeklődés; nyugodtan állíthatjuk, hogy Magyarország is komoly e-hajó fejlesztési és gyártási kapacitást képvisel a piacon. A magas minőségéről ismert Stickl Yachts is folyamatosan fejleszt, külön kihangsúlyozva, hogy mekkora a különbség egy elektromos motorral felszerelt hajó és egy elektromosnak tervezet hajó között. Ez egyébként tényleg nem lényegtelen szempont, hisz mind a hajótest formája, mind a súlyelosztása teljesen más, ha eleve villanyhajtásra szánják.
Náluk egyébként a legkeresettebb modell a kicsivel hét méter alatti E-volution. Ezt veszik 6,5 kW-os motorral, mert így jogosítvány nélkül is vezethető, míg a nagyobb motorteljesítményűt, a 17-23 km/h csúcssebességgel bírót, már csak hajóvezetői engedéllyel használhatjuk. Nemrég kezdték el gyártani az E-xcellence 820-at: ez már inkább rétegmodell, ami vákuuminfúziós technológiával készült.
Kíváncsiak mi az e-hajózás fejlődésének egyik legfontosabb jellemzője? – Akkor lapozzanak!